مرکز گفتمان انقلاب اسلامی

مرکز گفتمان انقلاب اسلامی

مرکز گفتمان سازمان بسیج دانشجویی از سـال 1395 به منظور بسط گفتمان انقلاب اسـلامی و خـرده گـفـتـمـان‌هـای ذیـل آن شـروع بـه فعالیت نموده است. این وبلاگ به صورت موقت انـتـشـار دهنده محصولات مرکز گفتمان و سایر محتواهای مرتبط با گفتمان انقلاب اسلامی می‌باشد. برای سـفـارش محتوای مورد نـیـازتان در دانـشـگاه به قسمت "تماس با مرکز گفتمان" مراجعه نمایید.

طبقه بندی موضوعی

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

«‏‎‎‏اربعین حدیث» یا «شرح چهل حدیث»، یکی از آثار گران‌بهای اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره) است که در سال 1358 هجری قمری (1318 شمسی) به زبان فارسی نوشته شده است. در این اثر، چهل حدیث از روایات پیشوایان دین از کتاب شریف اصول کافی (34 حدیث اوّل ـ غیر از حدیث11 ـ در مسائل اخلاقی و 6 حدیث آخر در مسائل اعتقادی) به وجهی مبسوط و با بیانی شیوا و اثرگذار شرح شده‌اند. این اثر از طرف مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر گردیده است.

گردآوری و شرح چهل حدیث، مسئله‌ایست که بسیاری از عالمان دینی بدان پرداخته‌اند. این کار ریشه در روایاتی دارد که در کتب شیعی و سنی نقل شده است. به عنوان مثال شیخ صدوق در کتاب خصال و ثواب الاعمال نقل می‌کند: «هرکس چهل حدیث درباره‌ی امور دینی مورد احتیاج امت من حفظ کند و به آنان برساند، خداوند در روز قیامت وی را فقیهی عالم محشور می‌گرداند.»

پیشنهاد می‌گردد دانشجویان گرامی در فرصت باقی مانده از تابستان حتما از این کتاب ارزشمند و نفیس بهره‌مند شوند.

«برای دانلود کتاب شرح چهل حدیث از امام خمینی(ره) کلیک کنید.»

برای دانلود درس گفتار مکاتب فلسفه علم از دکتر رضا صادقی می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

عنوان

لینک

عنوان

لینک

جلسه اول

دانلود

جلسه ششم

دانلود

جلسه دوم

دانلود

جلسه هفتم

دانلود

جلسه سوم

دانلود

جلسه هشتم

دانلود

جلسه چهارم

دانلود

جلسه نهم

دانلود

جلسه پنجم

دانلود

جلسه دهم

دانلود

این درس گفتار در موسسه علوم انسانی اسلامی صدرا و با حمایت سازمان بسیج دانشجویی تهیه گردیده است.

عبادت که ذوق جان و شوق روان است، اسرار، حکم، لطایف و طرایفی دارد که هر کس با آن آشنا و بدان روشنا شود، طعم شیرین و عطر مُشکین آن را هرگز رها نخواهد کرد و همواره دست نیاز به درگاه بی‌نیاز را به دعای «اللّهم أذقنا حلاوة عبادتک» دراز می‌کند.

گذشته از اسرار و حکمی که در اصل و حقیقت عبودیت نهفته، هر یک از جلوه‌ها و نمادهای آن نیز طرایف و ظرایفی دارد که تأمین کنندهٴ بُعدی از ابعاد هستی انسان است. کتاب ارزشمند «حکمت عبادات» اثر آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) برای تبیین و تفسیر این امر مهم در ده بخش به عبادات و حکمت آن، نیت و حکمت آن، طهارت و حکمت آن، نماز و حکمت آن، آن روزه و حکمت آن، اعتکاف و حکمت آن، تلاوت قرآن و حکمت آن، دعا و حکمت آن، تولّی و تبرّی و حکمت آن، ذکر و حکمت آن و... می‌پردازد.

برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله علم سکولار و علم دینی نوشته حجت الاسلام پارسانیا به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ابزار هرگز بر محتوا چیره نمی‌شود!

استاد رحیم‌پور ازغدی ادعا می‌کند جهانی‌شدن و ارتباطات به نفع ماست نه به ضرر ما

برای دانلود این سخنرانی می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

قسمت اول

دانلود

قسمت دوم

دانلود

قسمت سوم

دانلود

بخشی از فرمایشات استاد رحیم‌پور: کاری که جبهه مقابل ما در عرصه رسانه انجام می‌دهد این است که به جای آگاهی برای مصرف کننده منفعل -یعنی طبقه زیردست- ایدئولوژی می‌سازد. البته در عین حال، شعار علیه ایدئولوژی سر می‌دهد؛ اما عملاً تولید افکار، عقاید و احساسات دست کسانی است که ابزار اصلی تولید و توزیع را کنترل می‌کنند. جهانی شدن و ارتباطات به نفع ماست نه ضرر ما. آن مکتبی که حرفی برای گفتن دارد از گسترش ارتباطات ضرر نمی‌کند. هر جا ایدئولوژی به معنای آگاهی کاذب، تبدیل به علم به معنای آگاهی واقعی شود؛ به نفع کسانی است که از واقعیت، تفسیر درست‌تر، منطقی‌تر، انسانی‌تر و الهی‌تر دارند.

این سخنرانی، ۴ شهریور ۹۳، در سالن همایش‌های «نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی» ایراد شده است.

برای دانلود این انیمیشن می‌توانید متناسب با سرعت اینترنت خود از لینک‌های زیر استفاده کنید:

کیفیت

حجم

لینک

480

Mba 39.33

دانلود

760

Mba 76.17

دانلود

برای مطالعه توضیحات بیشتر در خصوص این انیمیشن به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برای دانلود مقاله چیستی معنا از آیت الله غلامرضا فیاضی بر روی عکس زیر کلیک نمایید:

چکیده مقاله: حقیقت معنا چیست؟ جایگاه آن کدام است؟ چه تفاوتی با مفهوم و مصداق و واقع دارد؟ آیا امری ذهنی است یا خارجی و یا نه ذهنی و نه خارجی؟ تفکیکش از مفهوم و غیر آن چه آثاری دارد؟ این همه پرسش‌هایی بنیادین را در باب ماهیت و هستی‌شناسی معنا رقم می‌زنند.

برخی معنا را با مفهوم یکی دانسته و بعضی معنا را با مصداق خلط نموده‌اند.گروهی معنا را از مصداق و واقع متمایز ندیده‌اند و دسته‌ای نیز آن را رابطه‌ای میان لفظ و واقع پنداشته‌اند. چه اینکه دیگر عده‌ای، آثار و کاربرد معنا را با خود آن یکی انگاشته‌اند. تفکیک معنا از مفهوم و مصداق و واقع، و تفکیک هر کدام از یکدیگر از دغدغه‌های اساسی این پژوهش به شمار می‌رود. معنا همانی است که مفهوم از آن حکایت می‌کند و مصداق بدان قید می‌زند و واقع به آن عینیت می‌بخشد و لفظ هم برای آن وضع می‌گردد. معنا اصل است و مفهوم و مصداق و واقع فراع آن و معنا بر همه آن‌ها تقدم رتبی دارد.

برای دانلود کتاب آغازی بر یک پایان اثر شهید سید مرتضی آوینی بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

برای مطالعه توضیحات بیشتر درباره این کتاب به ادامه مطلب مراجعه کنید.