مرکز گفتمان انقلاب اسلامی

مرکز گفتمان انقلاب اسلامی

مرکز گفتمان سازمان بسیج دانشجویی از سـال 1395 به منظور بسط گفتمان انقلاب اسـلامی و خـرده گـفـتـمـان‌هـای ذیـل آن شـروع بـه فعالیت نموده است. این وبلاگ به صورت موقت انـتـشـار دهنده محصولات مرکز گفتمان و سایر محتواهای مرتبط با گفتمان انقلاب اسلامی می‌باشد. برای سـفـارش محتوای مورد نـیـازتان در دانـشـگاه به قسمت "تماس با مرکز گفتمان" مراجعه نمایید.

طبقه بندی موضوعی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

مناظره حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، دکتر سید جواد میری و دکتر نجفقلی حبیبی با اجرای دکتر قاسم پورحسن، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «دین و سلفی گری» طی سه قسمت تحت عنوان برنامه «گستره شریعت» از شبکه چهار سیما پخش گردید.

تعریف سلفی چیست؟ به چه کسانی سَلفی می گویند؟ آیا سَلفی گری با عقل سازگار است؟ آیا اعتقادات سَلفی‌ها در صدر اسلام و حتّی سه قرن نخست وجود داشته است؟ سوالاتی است که در این مناظره به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

مخاطبین گرامی ‌می‌توانید جهت دانلود این مناظره از لینک‌های زیر استفاده کنید.

عنوان

فایل صوتی

فایل تصویری

قسمت اول

دانلود

دانلود

قسمت دوم

دانلود

دانلود

قسمت سوم

دانلود

دانلود

دکتر سعد الله زارعی کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای در یادداشتی که توسط خبرگزاری فارس منتشر گردیده به تحلیل بازداشت سعد حریری توسط عربستان و پشت‌پرده این ماجرا پرداخته است.

این یادداشت را می‌توانید در ادامه مطلب مطالعه بفرمایید.

اولین نشست «ازدواج سفید؛ واکاوی زوایای پیدا و پنهان» با حضور دکتر امان‌الله قرایی مقدم و دکتر ابراهیم فیاض در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

این نشست با هدف بررسی پدیده ازدواج سفید و عوامل پیدایی این پدیده اجتماعی و راهکارهای عملی مواجهه با آن به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد. در ادامه مطلب می‌توانید گزارش این نشست که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر گردیده است را مطالعه بفرمایید.

این میزگرد برای نخستین بار در شماره 16 نشریه ادبیات داستانی در دوم بهمن 1372 منتشر گردیده است.

 

برای دریافت PDF میزگرد ادبیات داستانی و انقلاب اسلامی اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده نمودار وظایف مسئولان نسبت به گفتمان کلان اقتصاد مقاومتی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مناقشه بر سر آب در ایران در همه ابعاد چالش‌برانگیز شده است. مفاهیم مختلف برای صورتبندی مسأله آب گوناگون شده‌اند و تعابیری نظیر «بحران آب»، «سوءمدیریت منافع آب» و «ورشکستگی آبی» تا ذکر عنوان «فاجعه» هر کدام معانی و مناقشاتی ایجاد می‌کنند. این‌جاست که ترجیح می‌دهم در فقدان مجال کافی برای تشریح هر یک از این تعابیر، و تردید درخصوص این‌که ثمره واقعی چنین بحثی چه خواهد بود، عبارت «مسأله آب» را به‌کار ببرم...

مقاله «مناقشه بر سر آب: بررسی هفت راهبردی که ممکن است وضعیت ما را در خصوص آب تغییر دهد» در شماره ۱۳۱ مجله صدا، مورخ شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ به قلم دکتر محمد فاضلی منتشر گردیده و به دلیل اهمیت بحث در این وبلاگ قرار گرفته است.

برای مطالعه متن کامل این مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مناظره حجت الاسلام خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و دکتر مهدی گلشنی، مدیرگروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با اجرای دکتر قاسم پورحسن، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «علوم انسانی و ایران» طی سه قسمت تحت عنوان سری جدید برنامه «گستره شریعت» از شبکه چهار سیما پخش گردید.

 

دانشجویان گرامی ‌می‌توانید جهت دانلود این مناظره از لینک‌های زیر استفاده کنید.

عنوان

فایل صوتی

فایل تصویری

قسمت اول

دانلود

دانلود

قسمت دوم

دانلود

دانلود

قسمت سوم

دانلود

دانلود

با توجه به درخواست برخی از دانشجویان جهت ارائه سیر مطالعات هنر دینی کتب زیر به صورت مقدماتی ارائه می‌گردد. ان شاالله در آینده سیر مطالعاتی مبسوط در همین وبلاگ ارائه خواهد شد.

برای مشاهده جدول سیر مقدماتی مطالعات هنر دینی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

آیت الله جوادی آملی، به هنر دینی توجه خاص نموده و شاخص‌ها و مبانی آن را بیان کرده‌اند. این مقاله ضمن بیان تعریف و تفسیر معظم له از هنر دینی، شاخص‌های هنر دینی را در منظومه‌ی فکری ایشان تبیین می‌کند.

این شاخص‌ها در حقیقت، از دیدگاه اصیل حکمت متعالیه‌ی ملاصدرا متأثرند. منزلت رفیع عقل و عالم معقول در خلق اثر هنری، توجه به نقش قوه‌ی خیال همچون کارگاه خلق اثر هنری، اهمیت دادن به رسالت‌های اخلاقی هنر و هنرمند، موهبت دانستن هنر برای ارتقای کمالات انسانی و همچنین کارکردها و ویژگی‌های معرفتی هنر از مهم‌ترین شاخص‌ها و مباحث هنر دینی از منظر آیت الله جوادی آملی است. ایشان با اشاره به دو بخش انگیزه و اندیشه در وجود انسان، جهان آرایی را رسالت هنر دینی معرفی می کنند؛ همچنین با  طرح نظریه‌ی تقلید از خلقت، خروجی حتمی فرآیند خلق اثر هنری را هنر دینی می‌دانند.

 برای دانلود این مقاله اینجا کلیک کنید.