مرکز گفتمان انقلاب اسلامی

مرکز گفتمان انقلاب اسلامی

مرکز گفتمان سازمان بسیج دانشجویی از سـال 1395 به منظور بسط گفتمان انقلاب اسـلامی و خـرده گـفـتـمـان‌هـای ذیـل آن شـروع بـه فعالیت نموده است. این وبلاگ به صورت موقت انـتـشـار دهنده محصولات مرکز گفتمان و سایر محتواهای مرتبط با گفتمان انقلاب اسلامی می‌باشد. برای سـفـارش محتوای مورد نـیـازتان در دانـشـگاه به قسمت "تماس با مرکز گفتمان" مراجعه نمایید.

طبقه بندی موضوعی

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

در میان کتاب‌های بسیاری که دربارة واقعة عظیم کربلا نگاشته‌ شده‌اند، اندک هستند کتاب‌هایی که نویسندگانشان کوشیده‌اند علاوه بر ابراز شیفتگی و بیان عظمت واقعه و مظلومیت سید الشهدا و یارانش‌، نقبی به حقیقت ماجرا بزنند و در حد توان خود، پرده از راز بزرگ کربلا بردارند. «فتح خون‌» سید مرتضی آوینی از این معدود کتاب‌هاست‌.

متن کتاب‌، از دو پارة کلی تشکیل شده است‌. پارة اول که متن اصلی کتاب است‌، به شرح و بیان وقایع و توصیف ماجراهای پیش‌آمده از رجب سال 60 تا محرم سال 61 هجری می‌پردازد; و پارة دوم که از زبان «راوی‌» روایت می‌شود، تحلیل و رازگشایی همان وقایع و ماجراهاست و در واقع بخش برجستة کتاب نیز همین است‌. راوی در «فتح خون‌» از موضع یک انسان عارف سخن می‌گوید که زمین را آینة آسمان می‌بیند و به ظواهر کفایت نمی‌کند و می‌کوشد در مخاطبه با انسان امروز، او را از پوستة واقعة عاشورا فراتر برد و چشم باطنش را باز کند، تا بتواند عمق واقعه را دریابد. یکی از مفاهیم مورد توجه نویسنده در این کتاب‌، فرازمانی و فرامکانی بودن عاشورا و کربلاست‌. آوینی از «اصحاب آخرالزمانی امام عشق‌» سخن می‌گوید و از این که هر انسانی کربلایی دارد و عاشورایی‌. او واقعة عاشورا را نه فقط به مثابه یک اتفاق تاریخی‌، که به عنوان یک حقیقت کلی می‌بیند که می‌تواند برای هر انسان و در هر زمان و مکان تکرار شود. عشق نیز از مفاهیم محوری «فتح خون‌» است‌. آوینی به تأسی از عرفای بزرگ‌، عشق را مدار و محور هستی می‌داند و امام را تجلی تام و تمام این عشق‌، عشقی که عقل نیز «اگر پیوند خویش را با چشمة خورشید نبرد» آن را تصدیق می‌کند. در حقیقت الگوی شهید آوینی برای تفسیر و تحلیل واقعة عاشورا، همین عشق آسمانی است‌. شهید آوینی بخش اعظم «فتح خون‌» را در محرم سال 1366 به رشتة تحریر درآورد و در سال‌های بعد، آن را ویرایش و تکمیل کرد. اما فصل دهم کتاب که باید به وقایع ظهر عاشورا می‌پرداخت‌، ناتمام مانده‌است‌. گویی آوینی این فصل را در عمل و با شهادت خویش به پایان رسانده ‌است‌.فتح خون‌، در ده فصل روایت می‌شود: آغاز هجرت عظیم‌، کوفه‌، مناظرة عقل و عشق‌، قافلة عشق در سفر تاریخ‌، کربلا، ناشئة‌اللیل‌، فصل تمییز خبیث از طیّب (اتمام حجت‌)، غربال دهر، سیارة رنج و تماشاگه راز.

برای دانلود این کتاب اینجا کلیک کنید.

برای خرید نسخه چاپی کتاب اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود دو سخنرانی ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی با عناوین "عاشورا، مکتب رشد و تعالی" و "ظرفیت بالای عاشورا برای رشد بشر" از لینک‌های زیر استفاده کنید.

برای دانلود سخنرانی با عنوان "ظرفیت بالای عاشورا برای رشد بشر" اینجا کلیک کنید.

برای دانلود سخنرانی با عنوان "عاشورا، مـکـتـب رشـد و تعـالـی" اینجا کلیک کنید.

کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا حاصل درس‌گفتارهای علامه مصباح یزدی در حسینیه شهداى قم در محرم 1421 هجری قمری مصادف با سال 1379 است.

رهبر انقلاب در دیدار خود با علامه مصباح در تاریخ 06/04/1379 در خصوص این کتاب می‌فرمایند: «این‌که انسان هم دچار تکرارِ حرف‌های گفته شده نشود، [و هم] حرف منطقی و قوی بزند، و هم مته‌ای از آن نیازهای روز و مسائل رایجِ فرهنگی سیاسی در آن وجود داشته باشد، خیلی خوب است. بنده این کتاب مربوط به عاشورا را، تقریباً همه‌اش را خواندم. واقعاً مطالبی است لازم؛ نمی‌شود گفت مفید بالاتر از مفید است. مطالب ضروری و لازم است از آن مطالبی هم هست که مخاطب را عصبانی می کند یک وقتی یک مطلبی است که حالا (چندان اثری از این جهت ندارد) یک وقت هم یک مطلبی است که حقیقتاً عصبانی می شوند و برمی خیزند، این کتاب از این نوع بود این طور بازکردن قضایای عاشورا، به روز کردن این قضایا خیلی مفید است. در این هفت هشت جلسه، بعضی‌هایش مطالبی است که غیر از شما شاید کس دیگری نتواند، حداقل این جور نتواند [آنها را بیان کند. ...]، مثل همان [شبهاتی که  در] شب اول [مطرح و پاسخ داده شد ...].»

برای مطالعات توضیحات بیشتر در خصوص کتاب می‌توانید به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برای دانلود فایل اندرویدی این کتاب اینجا کلیک کنید.

برای دانلود نـسـخه PDF این کتاب اینجا کلیک کنید.

 برای خرید نـسـخـه چاپی این کتاب اینجا کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله آینده جهان از نظر اسلام به قلم آیت الله جوادی آملی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

همچنین می‌توانید Pdf این مقاله را از اینجا دانلود کنید.

هرچه بشر، بدوی‌تر و از تمدن دورتر بوده از صراحت بیشتری برخوردار بوده است یعنی منویات درونی‌اش، فکر، احساسات، رغبات، بی‌میلی‌ها و... را همان‌گونه که بوده بروز می‌داده، و هرچه بشر پیشرفت کرده و تکامل یافته قدرتش بر تصنّع هم افزایش یافته است. نفاق، نوعی تصنّع است. البته مراد ما این نیست که بگوییم نفاق نوعی تکامل است اما می‌توان آن را از تبعات تکامل دانست، کما اینکه اگر مردم عصر خودمان را با صدر اسلام مقایسه کنیم می‌بینیم که نفاق در عصر ما هزاران برابر بیشتر شده است.

استاد مطهری می‌فرمایند اگر بخواهند عصر ما را صرف‌نظر از جنبه‌های صنعتی و... فقط از جهت انسانی ارزیابی کنند باید بگویند عصر نفاق. استاد می‌فرمایند: اگر از من بپرسند بزرگترین ماشینی که در عصر ما اختراع شده چیست، می‌گویم «ماشینِ قلبِ حقایق» است که بشر این همه توانایی پیدا کرده که حقایق را وارونه جلوه دهد. نفاق در عصر ما به اوج خودش رسیده است.

عاملی که در گذشته بشر را وادار به سلب آزادی اجتماعی و پایمال نمودن حقوق اجتماعی دیگران می‌کرد تنها حس منفعت‌طلبی او بوده و بس. اما امروزه چطور؟ آیا حس منفعت‌طلبی بشر هنوز هست؟ در پاسخ باید گفت قطعاً اگر این منفعت‌طلبی بیشتر نباشد کمتر هم نیست، چرا که نه علم توانسته جلو آن را بگیرد نه تغییر قوانین. تنها کاری که صورت گرفته این است که شکل و ظاهر قضیه عوض شده، محتوا همان محتواست که در لفافه زر ورقی پیچیده شده است.

برای مقابله با جبهه نفاق، ابتدا باید ماهیت پیچیده و چهره پنهان آن را بدرستی شناخت و سپس با سلاح بصیرت و آگاهی در این میدان کارزار وارد شد. از جمله شخصیت های آگاه و روشن ضمیری که با بیان شیوا و قلم رسای خود به روشنگری و آگاهی بخشی در این عرصه پرداختند استاد شهید آیت الله مطهری است. او که با شجاعت کم نظیری به شرح و تبیین انحرافات فکری و توطئه های عملی منافقان همت گماشت، خود قربانی کینه این کوردلان گردید و با خون خویش مهر تاییدی بر حقانیت راه و اصالت اندیشه ستبرش نهاد.
کتاب نفاق و منافق از دیدگاه شهید مطهری که به کوشش خانم زهرا آشیان و خانم فرشته سلامی گردآوری گردیده است دربردارنده گوشه‌ای از مجاهدت‌های فکری استاد شهید در راه شناساندن چهره نفاق برای جامعه اسلامی و بویژه نسل جوان است که توسط نشر صدرا به چاپ رسیده است.

برای خرید کتاب به صـورت چـاپـی به قیمت 2200 تومان اینجا کلیک کنید.

برای خرید کتاب در نرم افزار فیدیبو به قیمت 2000 تومان اینجا کلیک کنید.

سال‌های بسیاریست که رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله) نسبت به خطرات و عوارض مدل توسعه هشدار داده‌اند و با تشکیل شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواستار تهیه الگویی بومی برای ایران شده‌اند.

به عنوان مثال ایشان در جلسه خود با شورای مذکور در تاریخ 1395/02/06 تولید الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی را لازمه‌ی تحقق «تمدن اسلامی» خوانده و در پاسخ به این سؤال که «چرا الگوهای موجود و آزموده‌شده در دنیا نمی‌توانند الگوی مطلوبی برای ما باشند؟»، فرمودند: «الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه‌ی اومانیسم و اصول غیر الهی هستند و از لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانسته‌اند وعده‌هایی را که درخصوص ارزش‌هایی نظیر آزادی و عدالت داده بودند، محقق کنند.» ایشان وضعیت نامناسب برخی کشورهای دنبال‌کننده‌ی این الگوها در شاخص‌هایی نظیر بدهی‌های کلان مالی دولت‌ها، بیکاری، فقر و اختلاف طبقاتی شدید را نشانه‌هایی از ناکارآمدی الگوهای رایج خواندند و افزودند: «این جوامع اگرچه پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند اما پیشرفت‌ها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به اخلاق، عدالت، معنویت و امنیت منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم.»

همچنین معظم له در سال 1386 در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی می‌فرمایند: «امروز در چشم بسیاری از نخبگان ما، بسیاری از کارگزاران ما، مدل پیشرفت صرفاً مدل‌های غربی است؛ توسعه و پیشرفت را باید از روی مدل‌هایی که غربی‌ها برای ما درست کرده‌اند، دنبال و تعقیب کنیم. امروز در چشم کارگزارانِ ما این است و این چیز خطرناکی است؛ چیز غلطی است؛ هم غلط است، خطاست، هم خطرناک است.»

مستند مادرکشی به کارگردانی سهیل کوهانی به یکی از هزاران آسیب مدل‌های رایج توسعه و عوارض متاثر کننده آن در ایران و تاثیر آن بر بحران آب اشاره دارد. امید است مسئولین امر بیش از پیش با جدی گرفتن رهنمودهای مقام معظم رهبری رو به مدل‌های بومی پیشرفت آورند تا بیش از این شاهد چنین فجایع تلخ و باورناپذیری نباشیم!

مشاهده این مستند را به همه‌ی دانشجویان دلسوز و دغدغه‌مند توصیه می‌کنیم.

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مقاله مبانی مشروعیت حکومت‌ها به قلم آیت الله صادق آملی لاریجانی به رشته تحریر درآمده است و توسط مرکز گفتمان انقلاب اسلامی سازمان بسیج دانشجویی به صورت جزوه تهیه، تنظیم و طراحی گردیده است.

این جزوه شامل سرفصل‌های زیر است:

1) زمینه‌های بحث (مشروعیت و الزام سیاسی، الزام سیاسی و اخلاقی، وبر و مبانی مشروعیت، تئوری‌های الزام سیاسی)

2) تئوری‌های اختیارگرا (شرح و نقد تئوری قرارداد اجتماعی، نظریه رضایت عمومی، نظریه اراده عمومی)

3) تئوری‌های غیر اختیارگرا (تئوری اخلاقی مشروعیت، مشروعیت و کارآمدی)

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود جزوه مبانی مشروعیت حکومت‌ها

با توجه به سفارش مقام معظم رهبری(حفظه الله) مبنی بر لزوم مطالعه در حوزه زنان در غرب و درخواست برخی از خواهران جهت ارائه سیر مطالعاتی بر آن شدیم که به صورت اولیه سیر مطالعاتی‌ای را آماده کرده تا دانشجویان بتوانند هر چه سریع‌تر مقدمات بحث را مطالعه نمایند. در ابتدای راه تلاش شده پیش از ورود جدی به مطالعات زن در غرب، مبانی اسلامی مطالعات زنان را با توجه به آثار شهید مرتضی مطهری(ره) شکل دهیم. قطع یقین برای تحقق آنچه که مد نظر مقام معظم رهبری(حفظه الله) می‌باشد باید بیش از موارد ذیل تلاش و مطالعه کرد.

ان شاالله در آینده نزدیک جزئیات و شاخه‌های مختلف مطالعات زنان، سیرهای تکمیلی و سایر مطالب مرتبط با این عرصه به بخش "مطالعات زنان" وبلاگ افزوده خواهد شد.

برای مشاهده جدول سیر مقدماتی مطالعات حوزه زنان به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برای دانلود مقاله «وضعیت تفکر در ایران معاصر» از دکتر محمد جواد لاریجانی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اینجا: دانلود PDF مقاله

برای دانلود مقاله «علم پروردگار به آفریدگان، پیش از آفرینش» از آیت الله غلامرضا فیاضی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چکیده: این مقاله به بیان چهار نظریة معروف دربارة «چگونگی علم خداوند به آفریدگان پیش از آفرینش» و طرح نقاط ضعف و قوت هر کدام از آنها پرداخته است. این نظریه‌ها عبارتند از:

(1) نظریة مشائیان که علم پیشین حق به موجودات را، حصولی و تفصیلی و خارج از ذات حق می‌دانستند.

(2) نظریة شیخ اشراق که علم پیشین حق را اجمالی می‌داند.

(3) نظریة ابتدایی ملاصدرا که علم حضوری حق‌تعالی به ذات خود را، مستلزم علم حضوری به موجودات پیش از آفرینش آنها می‌داند.

(4) نظریة نهایی ملاصدرا که علم پیشین حق‌تعالی به موجودات را، حصولی، تفصیلی و در عین حال عین ذات پرودگار می‌داند.

نویسندة این نوشتار، با بیان ضعف‌های سه نظریه اول، نظریة چهارم یعنی نظریة نهایی ملاصدرا را برئ از تمام آن اشکال‌ها می‌داند و به عنوان نظریة خود برمی‌گزیند.

اینجا: دانلود PDF مقاله